Smarowanie łańcucha rowerowego podczas zawodów w wyścigu górskim to kluczowy aspekt konserwacji i przygotowania roweru, który może znacząco wpłynąć na wydajność zawodnika oraz długowieczność komponentów napędu. Wyścigi górskie odbywają się w różnorodnych warunkach, w tym w błocie, kurzu, wodzie czy na stromych podjazdach, co stawia łańcuch przed poważnymi wyzwaniami. Właściwe smarowanie nie tylko poprawia płynność jazdy, ale także minimalizuje zużycie mechaniczne, zmniejsza ryzyko zerwania łańcucha i pozwala zaoszczędzić cenne sekundy podczas wyścigu.
Znaczenie smarowania łańcucha
Łańcuch rowerowy to jeden z najbardziej eksploatowanych elementów roweru. Jego prawidłowe funkcjonowanie zależy od utrzymania odpowiedniego poziomu smarowania. W warunkach wyścigu górskiego, gdzie łańcuch jest narażony na kontakt z piaskiem, błotem czy wodą, brak odpowiedniego smaru może prowadzić do przyspieszonego zużycia ogniw i zębatek. Smar działa jako warstwa ochronna, zmniejszając tarcie między elementami łańcucha, a także zapobiega korozji.
Rodzaje smarów i ich zastosowanie
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów smarów do łańcucha rowerowego. Wybór odpowiedniego preparatu zależy od warunków, w jakich odbywa się wyścig:
- Smar na suche warunki:
- Jest to smar o rzadszej konsystencji, który idealnie sprawdza się w suchych i piaszczystych warunkach.
- Minimalizuje przyleganie kurzu i piasku do łańcucha.
- Wadą jest krótszy czas działania i konieczność częstszego smarowania.
- Smar na mokre warunki:
- Ma gęstszą konsystencję, co sprawia, że lepiej przylega do łańcucha i jest odporny na wypłukiwanie przez wodę.
- Idealny na deszczowe dni oraz błotniste trasy.
- Niestety, smar ten przyciąga więcej brudu, co wymaga staranniejszego czyszczenia po wyścigu.
- Smar uniwersalny:
- Przeznaczony do różnych warunków, ale nie oferuje tak wysokiej specjalizacji jak smary do suchych lub mokrych warunków.
- Dobry wybór na zmienne warunki pogodowe.
- Smar molibdenowy:
- Zawiera dodatki dwusiarczku molibdenu, które zmniejszają tarcie i poprawiają wydajność napędu.
- Jest bardziej odporny na ścieranie, co sprawia, że jest często wybierany przez zawodników wyczynowych, oraz wyścigach w górach.
Proces smarowania łańcucha przed wyścigiem
Aby zapewnić optymalne działanie łańcucha, ważne jest prawidłowe przygotowanie go przed zawodami. Oto kroki, które należy podjąć:
- Czyszczenie łańcucha:
- Przed nałożeniem nowego smaru, łańcuch powinien być dokładnie oczyszczony z brudu i starego smaru.
- Do tego celu można użyć dedykowanego płynu i odtłuszczacza lub mieszanki wody z mydłem.
- Najlepsze rezultaty daje zastosowanie specjalnych narzędzi, takich jak myjki do łańcucha.
- Suszenie:
- Po czyszczeniu łańcuch powinien być starannie wysuszony, aby nowy smar mógł się dobrze przylepić do ogniw.
- Można to zrobić za pomocą czystej szmatki lub pozostawić łańcuch do wyschnięcia.
- Aplikacja smaru:
- Smar należy nałożyć punktowo na każde ogniwo łańcucha, obracając korbę do tyłu.
- Ważne jest, aby uniknąć nadmiaru smaru, który może przyciągać brud.
- Po aplikacji łańcuch należy obficie przetrzeć suchą szmatką, aby usunąć nadmiar preparatu.
Smarowanie w trakcie wyścigu
Podczas długich i wymagających wyścigów górskich, może zajść potrzeba dodatkowego smarowania łańcucha w trakcie rywalizacji. Ważne jest, aby zawodnik był przygotowany na takie sytuacje:
- Podręczny smar: Warto zabrać ze sobą małą butelkę smaru , który można szybko zaaplikować na trasie.
- Punkty serwisowe: Podczas niektórych wyścigów organizatorzy udostępniają punkty serwisowe, gdzie można dokonać konserwacji roweru.
Częste błędy i jak ich unikać
- Nadmierne używanie smaru:
- Za dużo smaru przyciąga więcej brudu, co może prowadzić do szybszego zużycia napędu.
- Nieużywanie odpowiedniego smaru:
- Używanie smaru nieodpowiedniego do warunków może skutkować gorszą wydajnością.
Aby dokonać właściwego doboru smaru do łańcucha rowerowego powinniśmy zapoznać się z ofertą smarów łańcuchowych znanych firm lub co polecam rozpoznać smary nowej generacji, które oferuje nam nowa na rynku firma z branży chemii rowerowej EVIL Lubricants
Firma EVIL posiada w swojej ofercie smary i oleje do łańcucha rowerowego na każde warunki atmosferyczne zarówno do jazd typu amatorskiego jak i do zawodów wyczynowych.
Aktualnie producent oferuje nam następujące produkty przeznaczone do smarowanie łańcucha rowerowego.:
1.Oleje syntetyczne EVIL
MICRO LUBE -OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA ZMIENNE WARUNKI
DRY LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA SUCHE WARUNKI
WINTER LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA ZIMĘ
WET LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA MOKRE WARUNKI
SILK LUBE -OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO Z SILIKONEM
MoS2 LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO z Dwusiarczkiem molibdenu
VOLT LUBE- OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO ROWERU ELEKTRYCZNEGO
2. Oleje mineralne EVIL
RAIN OIL – SMAR NA MOKRE WARUNKI DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO
SUN OIL – SMAR NA SUCHE WARUNKI DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO
3.Woski kroplowe EVIL
FLUID WAX – WOSK KROPELKOWY PŁYNNY DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO
HARD WAX – TWARDY WOSK KROPELKOWY DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO
MOLY WAX – WOSK Z MOS2 DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO
Korzystając z oferty tego producenta każdy nawet najbardziej wymagający kolarz znajdzie dla siebie właściwy smar do łańcucha rowerowego.