Smarowanie łańcucha rowerowego

Smar do łańcucha rowerowego evil

Smarowanie łańcucha rowerowego podczas zawodów w wyścigu górskim to kluczowy aspekt konserwacji i przygotowania roweru, który może znacząco wpłynąć na wydajność zawodnika oraz długowieczność komponentów napędu. Wyścigi górskie odbywają się w różnorodnych warunkach, w tym w błocie, kurzu, wodzie czy na stromych podjazdach, co stawia łańcuch przed poważnymi wyzwaniami. Właściwe smarowanie nie tylko poprawia płynność jazdy, ale także minimalizuje zużycie mechaniczne, zmniejsza ryzyko zerwania łańcucha i pozwala zaoszczędzić cenne sekundy podczas wyścigu.

Znaczenie smarowania łańcucha

Łańcuch rowerowy to jeden z najbardziej eksploatowanych elementów roweru. Jego prawidłowe funkcjonowanie zależy od utrzymania odpowiedniego poziomu smarowania. W warunkach wyścigu górskiego, gdzie łańcuch jest narażony na kontakt z piaskiem, błotem czy wodą, brak odpowiedniego smaru może prowadzić do przyspieszonego zużycia ogniw i zębatek. Smar działa jako warstwa ochronna, zmniejszając tarcie między elementami łańcucha, a także zapobiega korozji.

Rodzaje smarów i ich zastosowanie

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów smarów do łańcucha rowerowego. Wybór odpowiedniego preparatu zależy od warunków, w jakich odbywa się wyścig:

  1. Smar na suche warunki:
    • Jest to smar o rzadszej konsystencji, który idealnie sprawdza się w suchych i piaszczystych warunkach.
    • Minimalizuje przyleganie kurzu i piasku do łańcucha.
    • Wadą jest krótszy czas działania i konieczność częstszego smarowania.
  2. Smar na mokre warunki:
    • Ma gęstszą konsystencję, co sprawia, że lepiej przylega do łańcucha i jest odporny na wypłukiwanie przez wodę.
    • Idealny na deszczowe dni oraz błotniste trasy.
    • Niestety, smar ten przyciąga więcej brudu, co wymaga staranniejszego czyszczenia po wyścigu.
  3. Smar uniwersalny:
    • Przeznaczony do różnych warunków, ale nie oferuje tak wysokiej specjalizacji jak smary do suchych lub mokrych warunków.
    • Dobry wybór na zmienne warunki pogodowe.
  4. Smar molibdenowy:
    • Zawiera dodatki dwusiarczku molibdenu, które zmniejszają tarcie i poprawiają wydajność napędu.
    • Jest bardziej odporny na ścieranie, co sprawia, że jest często wybierany przez zawodników wyczynowych, oraz wyścigach w górach.

Proces smarowania łańcucha przed wyścigiem

Aby zapewnić optymalne działanie łańcucha, ważne jest prawidłowe przygotowanie go przed zawodami. Oto kroki, które należy podjąć:

  1. Czyszczenie łańcucha:
    • Przed nałożeniem nowego smaru, łańcuch powinien być dokładnie oczyszczony z brudu i starego smaru.
    • Do tego celu można użyć dedykowanego płynu i odtłuszczacza lub mieszanki wody z mydłem.
    • Najlepsze rezultaty daje zastosowanie specjalnych narzędzi, takich jak myjki do łańcucha.
  2. Suszenie:
    • Po czyszczeniu łańcuch powinien być starannie wysuszony, aby nowy smar mógł się dobrze przylepić do ogniw.
    • Można to zrobić za pomocą czystej szmatki lub pozostawić łańcuch do wyschnięcia.
  3. Aplikacja smaru:
    • Smar należy nałożyć punktowo na każde ogniwo łańcucha, obracając korbę do tyłu.
    • Ważne jest, aby uniknąć nadmiaru smaru, który może przyciągać brud.
    • Po aplikacji łańcuch należy obficie przetrzeć suchą szmatką, aby usunąć nadmiar preparatu.

Smarowanie w trakcie wyścigu

Podczas długich i wymagających wyścigów górskich, może zajść potrzeba dodatkowego smarowania łańcucha w trakcie rywalizacji. Ważne jest, aby zawodnik był przygotowany na takie sytuacje:

  • Podręczny smar: Warto zabrać ze sobą małą butelkę smaru , który można szybko zaaplikować na trasie.
  • Punkty serwisowe: Podczas niektórych wyścigów organizatorzy udostępniają punkty serwisowe, gdzie można dokonać konserwacji roweru.

Częste błędy i jak ich unikać

  1. Nadmierne używanie smaru:
    • Za dużo smaru przyciąga więcej brudu, co może prowadzić do szybszego zużycia napędu.
  2. Nieużywanie odpowiedniego smaru:
    • Używanie smaru nieodpowiedniego do warunków może skutkować gorszą wydajnością.

Aby dokonać właściwego doboru smaru do łańcucha rowerowego powinniśmy zapoznać się z ofertą smarów łańcuchowych znanych firm lub co polecam rozpoznać smary nowej generacji, które oferuje nam nowa na rynku firma z branży chemii rowerowej EVIL Lubricants

Firma EVIL posiada w swojej ofercie smary i oleje do łańcucha rowerowego na każde warunki atmosferyczne zarówno do jazd typu amatorskiego jak i do zawodów wyczynowych.

Aktualnie producent oferuje nam następujące produkty przeznaczone do smarowanie łańcucha rowerowego.:

1.Oleje syntetyczne EVIL

MICRO LUBE -OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA ZMIENNE WARUNKI

DRY LUBE  – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA SUCHE WARUNKI

WINTER LUBE  – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA ZIMĘ

WET LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO NA MOKRE WARUNKI

SILK LUBE -OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO Z SILIKONEM

MoS2 LUBE – OLEJ DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO z Dwusiarczkiem molibdenu

VOLT LUBE- OLEJ DO  ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO ROWERU ELEKTRYCZNEGO

2. Oleje mineralne EVIL

RAIN OIL – SMAR NA MOKRE WARUNKI DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO

SUN OIL – SMAR NA SUCHE WARUNKI DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO

3.Woski kroplowe EVIL

FLUID WAX – WOSK KROPELKOWY PŁYNNY DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO

HARD WAX – TWARDY WOSK KROPELKOWY DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO

MOLY WAX – WOSK Z MOS2 DO ŁAŃCUCHA ROWEROWEGO

Korzystając z oferty tego producenta każdy nawet najbardziej wymagający kolarz znajdzie dla siebie właściwy smar do łańcucha rowerowego.